---------------------------------------------------------------------
Inhoudsopgave
Witte Lotusdag – een gedenk dag- (door John Algeo)
Lotus van het Hart (De Tibetaan- Alice A. Bailey)
Tekst uit ‘De Stem van de Stilte’ ( H. P. Blavatsky )
Uit ‘Het Licht van Azië’ (Sir Edwin
Arnold)
Devachan en kâmaloka/Het astrale-prâna en de linga sharira (HPB)
De Plechtige Boodschap van een Adept (Paul Brunton)
Doeleinden van de Theosofische Vereniging
------------------------------------------
WITTE
LOTUSDAG
Witte Lotusdag is een datum op de kalender,
maar het is ook een heilig tijdstip.
Een gedenk dag
De datum 8 mei op de kalender herinnert ons
er als Witte Lotusdag aan dat H. P. Blavatsky (H.P.B.) op die dag is overgegaan
van het verdriet, de pijn en de bezoekingen van deze wereld naar een toestand
van hoger leven, licht en liefde.
De verjaardag van de dood van HPB werd
benoemd, door haar theosofische tweeling, Henry S. Olcott. De kolonel vermeldt
de oorsprong van de herdenking in Oude Dagboekbladen (IV. 26, pp 452-4):
‘Daar wij de verjaardag
van de dood van HPB nu al acht jaar gedenken, en daar de ceremonie ongetwijfeld
zal worden voortgezet, is het misschien wel zo goed om de inhoud vast te leggen
van de Executive Notice van 17 april 1892, die leidde tot het herdenken van de
gebeurtenis. Deze bevatte de volgende tekst: “In haar laatste wil gaf H. P.
Blavatsky haar wens te kennen dat jaarlijks, bij de verjaardag van haar dood,
een aantal vrienden ‘bijeen zou komen in het hoofdkwartier van de Theosophical
Society en ene hoofdstuk zou (voor)lezen uit Het Licht van Azië en (uittreksels
uit) de Bhagavad Gita’; en daar het passend is dat overlevende collegae de
herinnering fris zouden houden aan haar dienstbetoon jegens de mensheid en haar
toegewijde liefde voor onze Society, suggereert ondergetekende dat de
verjaardag bekendheid geniet als Witte Lotusdag, en geeft hij de volgende
officiële order en aanbeveling:
‘1. Om 12 uur op 8 mei 1892 en op dezelfde dag van
ieder volgend jaar zal er een herdenkingsbijeenkomst gehouden worden in het
hoofdkwartier, waarbij uittreksels uit bovenvermelde werken (voor)gelezen
worden en korte voordrachten gehouden worden door de voorzitter van de
bijeenkomst en anderen die dat graag zouden willen.
2. Uitdeling van voedsel zal uit haar naam plaatsvinden aan de arme vissers van Adyar en hun gezinnen.
2. Uitdeling van voedsel zal uit haar naam plaatsvinden aan de arme vissers van Adyar en hun gezinnen.
3. De vlag zal halfstok hangen van zonsopgang tot zonsondergang en de Convention Hall zal versierd worden met witte lotusbloemen.
4. Leden die
buiten Madras wonen kunnen afspraken over hun eten maken door zich tenminste
één week tevoren aan te melden bij de Recording Secretary.
5. Ondergetekende doet de aanbeveling aan alles secties en afdelingen wereldwijd om jaarlijks op de verjaardag bijeen te komen, en op een eenvoudige, onsektarische en toch waardige wijze, waarbij alle slaafse verering en loze complimentjes vermeden worden, het algemene gevoel van liefdevolle eerbied tot uitdrukking te brengen voor haar die ons het charter bracht van ‘het steile pad dat leidt tot de toppen van kennis’. Kopieën hiervan werden terstond gestuurd naar de hoofdkwartieren in Londen en New York, vandaar verspreid over de afdelingen en nu neem ik aan dat ieder van ons honderden afdelingen wereldwijd jaarlijks de herinneringen aan het karakter en het dienstbetoon van HPB ophaalt.’
Dat is de betekenis van die datum op de kalender. Het is een tijd van herdenken, wanneer theosofen wereldwijd de prestaties, het karakter en het dienstbetoon van H.P. Blavatsky gedenken.
5. Ondergetekende doet de aanbeveling aan alles secties en afdelingen wereldwijd om jaarlijks op de verjaardag bijeen te komen, en op een eenvoudige, onsektarische en toch waardige wijze, waarbij alle slaafse verering en loze complimentjes vermeden worden, het algemene gevoel van liefdevolle eerbied tot uitdrukking te brengen voor haar die ons het charter bracht van ‘het steile pad dat leidt tot de toppen van kennis’. Kopieën hiervan werden terstond gestuurd naar de hoofdkwartieren in Londen en New York, vandaar verspreid over de afdelingen en nu neem ik aan dat ieder van ons honderden afdelingen wereldwijd jaarlijks de herinneringen aan het karakter en het dienstbetoon van HPB ophaalt.’
Dat is de betekenis van die datum op de kalender. Het is een tijd van herdenken, wanneer theosofen wereldwijd de prestaties, het karakter en het dienstbetoon van H.P. Blavatsky gedenken.
(uit de
"Theosofia"-nr 2- april 2009- door John Algeo)
----------------------------
Lotus van
het Hart
Ik ben de Lotus van het Hart.
De parfum van het hart moet
de lucht rondom mij vervullen
en rust schenken aan mijn medemensen.
Mr. Djwhal Khul
uit: Discipelschap in het Nieuwe Tijdperk,
deel I, blz. 501
van Alice A. Bailey
-----------------------------------------
Uit: STEM VAN DE
STILTE
blz. 32/33
U kunt op deze ‘dag’ uw kansen scheppen voor uw toekomst.
Tijdens de ‘grote reis’ brengen de oorzaken, elk uur gezaaid,
ieder haar oogst van gevolgen voort, want in deze wereld heerst strikte
rechtvaardigheid.
Met de machtige beweging van haar nooit-dwalende werking
brengt ze aan stervelingen levens van geluk of tegenslag, het karmische kroost
van al onze vroegere gedachten en daden.
Neem dan zoveel als u door uw verdiensten toekomt, u met
een geduldig hart.
Houd moed en wees tevreden met uw lot.
Dat is uw karma, het karma van de kringloop van uw
geboorten, het lot van hen die in hun pijn en verdriet tegelijk met u worden
geboren, zich verheugen en tranen vergieten van leven tot leven, geketend aan
uw vroegere daden.
Handel ‘vandaag’ voor hen, dan zullen zij ‘morgen’ voor u
handelen.
HPB
----------------------------------------------------------------
Het Licht van Azië
Een van de favoriete boeken van Helena Blavatsky
was het boek ‘Het Licht van Azië’ (Sir Edwin Arnold) met ‘Het leven en Leer van
Gautama Boeddha’ en zoals we in het voorgaande hoofdstuk konden lezen was het
de bedoeling dat er een stukje uit gelezen werd op de sterfdag van haar. Het
was onderdeel van haar geestelijke erfenis. We lezen: “In haar laatste wil gaf H. P. Blavatsky haar wens te kennen dat
jaarlijks, bij de verjaardag van haar dood, een aantal vrienden ‘bijeen zou
komen in het hoofdkwartier van de Theosophical Society en een hoofdstuk zou
(voor)lezen uit Het Licht van Azië (...)
“.
~ * ~
Uit: Het Licht van Azië - blz. 154/15
Ik, Boeddha, die met al mijn broeders
weende,
Wiens hart brak onder ’t grote wereldleed,
Lach nu en jubel hoog, want er is Vrijheid.
O, gij beproefden, weet
Dat door uzelf gij lijdt, en niemand anders
U dwingt, dat gij tot leven komt en dood,
En wentelt met het wiel, en kust en
liefkoost
Die spaken van de nood,
Die velg van tranen, naaf van nietigheid.
Dit zeg ik: dieper dan de hel, ’t gewelf
Des hemels en de verste ster voorbij
Verder dan Brahma* zelf
En voor ’t begin nog, zonder einde, eeuwig
Als ruimte, leeft een goddelijke macht
In zekerheid en rust; Zij dwingt tot hoger.
Haar wet alleen heeft kracht.
-------
* Hoger dan de scheppende Brahma is nog het
onuitsprekelijke Brachman.
-------------------------------------------------------
Devachan en kâma loka (Energie dat op gedachte volgt)
Geheime Leer deel
III, H.P. Blavatsky (blz. 660).
Wanneer iemands gedachten zich met de natuur, bloemen, enz. bezig houden, is het bewustzijn op het stoffelijk gebied. Doch wanneer onze gedachten bij eten, drinken, enz. is en bij de hartstochten vertoeven, is het bewustzijn op het kâmalokisch gebied, dat het gebied van louter instincten is.
(HPB, GL III, blz. 658-659)
Het astrale onderhoudt het leven, het is de voorraad of de spons van het leven, die het uit alle natuurrijken om zich heen verzamelt en is de middelaar tussen de rijken van het pranische en het stoffelijke leven. Het leven kan niet rechtstreeks van het subjectieve* tot het objectieve** komen, want de natuur gaat geleidelijk door elke sfeer heen. Daarom is het linga sharira de middelaar tussen prâna en ons stoffelijk lichaam en pompt het ’t leven in.
*subjectieve gebied is het fijnstoffelijke gebied
**objectieve gebied is het stoffelijke gebied (ook wel gebied van de verschijnselen genoemd)
-----------------------
De Plechtige Boodschap van een
Adept
(een waarschuwing)
(Uit ‘Geheim Egypte’
door Paul Brunton - gepubliceerd in 1941)
Tempel
van Luxor (Thebe)
------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------
(‘Geheim Egypte’, blz. 316) De tweede ontmoeting vond stipt plaats in de ruïnes
van de Tempel van Luxor. Ik zat op een lang stuk steen vol hiëroglyfen, terwijl
de adept met gekruiste benen tegenover me op hetzelfde blok zat. Ik had mijn
aantekenboek bij de hand, mijn pen rustte afwachtend en ik was bereid de boodschap
op te schrijven op de witte blaadjes in de minder schilderachtige figuren van
ons 20e eeuwse hieroglyphenschrift– de stenografie!
Re-Mek Hotep (de naam
die hij opgaf die hij ooit geweest was: Ra-Mak-Hotep) liet geen tijd voorbij
gaan met een inleiding maar kwam onmiddellijk met het onderwerp van zijn
boodschap voor de dag.
“Diegenen die de
graftomben van het oude Egypte verbraken, hebben gevaarlijke machten op de
wereld losgelaten. Zowel de grafschenders van weleer als de archeologen van
onze tijd hebben zonder het te weten de graven geopend van hen die de zwarte
kunst beoefenden. Want in de laatste periode van de Egyptische geschiedenis was
er een grote degeneratie onder de mannen, die kennis bezaten – de priesterschap
- en tovenarij en zwarte kunsten werden
beoefend. Toen het witte licht der waarheid dat eertijds door de zuivere
Egyptische religie straalde verduisterd werd en de walgelijke schaduwen van
valse materialistische leerstellingen naar binnen slopen om de plaats daarvan
in te nemen, kwam ook de aanwending der mummificatie in zwang tegelijk met al
de uitvoerige plechtigheden die daarbij horen.
Maar onder de
misleidende en listig verdraaide leer die deze praktijk begeleidde, was ook een
element van heimelijk eigenbelang dat door middel van de balseming der lijken
een lang intact gehouden materiële schakel met de materiële wereld trachtte te
onderhouden.
Deze praktijk was
oorspronkelijk alleen bedoeld voor de adept-koningen van Egypte’s prehistorisch
gouden tijdperk en voor de hogepriesters
van hoge geestelijke orde die de ware weg tot God vormden, opdat hun
stoffelijke lichamen, doordrenkt van hun heilige macht, zouden blijven
voortbestaan en dienst doen als brandpunten die die macht in de wereld konden
uitstralen.
Anchor-mummie- koningin Hatsjepsoet, grootste
vrouwelijke farao van Egypte
Er ontwikkelde zich
ook een soort voorouder-verering, waarbij de lijken uit een soort formele
plechtigheid werden gebalsemd om aan de komende generaties te tonen hoe hun gestorven voorouders
eruit zagen. Het was in waarheid een holle navolging van de mummificatie die in
vroege tijden in Egypte werd toegepast en die diende om de heilige
overblijfselen van goede koningen en priesters te bewaren.
Want in de duistere
jaren die over Egypte daalden, toen het van het ware geestelijke licht beroofd
was en toen de hellekrachten van de onderwereld opgeroepen werden door hen die
veel kennis maar weinig mededogen hadden, toen zorgden de goed onderrichte
leden van de priesterschap en de heersende klasse ervoor, dat hun eigen lijken
gebalsemd werden. Dit gebeurde soms met het oog op de zwarte kunst en soms uit
vrees voor de ondergang van de geest in het vagevuur, dat hem na de dood
wachtte; en soms uit een onbegrepen aanpassing aan oude gebruiken. In de meeste
gevallen zorgde zo iemand voordat hij stierf ervoor dat zijn graf bij zijn
leven gereed was. Nadat de graftombe gereed was, riep hij een geest aan (of
liet zulks doen door een priester met voldoende kennis), een kunstmatige
natuurgeest die door de menselijke zinnen niet kan worden waargenomen; soms is
dit een goede geest maar meestal een slechte en hij wordt opgeroepen om de
mummie te beschermen en zijn graf te bewaken.
Om deze gebalsemde
lijken nog op andere wijze te beschermen, werd de graftombe vernuftig en
zorgvuldig verborgen en prentte men het volk in dat iedere grafschender door de
geestmachten op de vreselijkste manier gestraft zou worden. Deze leer vond
algemeen geloof en zodoende werden die graven lange tijd met rust gelaten. Maar
met het toenemende verval van de priesterschap en de heersers vond dit
bijgeloof bij het volk geen ingang meer en van die tijd af dateren de
grafschenderijen en werden juwelen gestolen die bij elk mummie van belangrijke
persoonlijkheid verborgen waren.
Als het gebalsemde
lijk van iemand was, die enigszins op de hoogte van de magie was geweest of
onder bescherming en leiding van iemand met dergelijke kennis had gestaan, dan
werden geestmachten opgeroepen om die graven te beschermen en indringers te
weren.
Die machten waren dikwijls heel slecht, van een dreigende en
verwoestende kracht. Zij leefden in de gesloten tomben en konden duizenden
jaren voortbestaan.
Vandaar dat uw
archeologen die in hun onwetendheid zulke door geesten beschermde graven
openbreken, zulks op hun eigen risico doen.
Als het echter
slechts een zaak was die alleen maar de veiligheid van archeologen en hun
familie betrof, dan zou het van weinig belang zijn wat ik u te zeggen heb. Maar
dat is niet het geval. Het gaat om de veiligheid van de gehele wereld. Want van
de uitgegraven graftomben van hoge en lage personen werden sommige op
bovenomschreven wijze beschermd.
Als zo’n graf
ontzegeld wordt dan komt daaruit een vloed van vastgehouden, schadelijke,
slechte geesten over onze stoffelijke wereld.
Verzegeling van het graf van
Toetankhamon
Elke mummie die uit
zo’n graf gehaald en naar uw Europese en Amerikaanse musea gebracht wordt,
neemt met zich mee de etherische schakel die hem met die machten verbindt en
die zodoende hun schrikwekkende invloed blijven uitoefenen. Die invloeden
benadelen de wereld op allerlei manieren, zo zelfs dat ze in de bestemmingen
van hele volken verwoestend ingrijpen. Gij westerlingen kunt u daartegen niet
beschutten en zij zijn sterker omdat zij onzichtbaar voor u zijn.
Als uw wereld
eindelijk beseft dat in een aantal van die graven boze geesten opgesloten zijn,
dan kan het wel te laat zijn; want dan zullen alle graven geopend en die
duivelse wezens ontsnapt zijn. O.a. zullen zij verantwoordelijk zijn voor
internationale samenzweringen.
Onwetendheid met de wetten van de natuur stelt de mens niet vrij
van leed wanneer hij tegen die wetten zondigt; en onwetendheid met het bestaan
van boze, magische krachten stelt uw eeuw niet vrij van de straf die uw
onnodige indringing in hun rijken haar zullen opleggen.
Deze kunstmatig
geschapen natuurgeesten zijn in deze eeuw in voldoende aantal losgelaten om de
wereld te terroriseren van hun psychische rijk dat onstoffelijk genoeg is om
onzichtbaar te zijn maar zo dichtbij dat het de levens der sterfelijken kan
beïnvloeden. Wij die ons het geestelijk welzijn der mensen ter harte nemen,
strijden tegen deze duistere machten op hun eigen niveau, maar volgens de
wetten der natuur mogen wij hen evenmin vernietigen als levende mensen van wie
wij weten dat zij gevaar voor hun medemensen opleveren. Onze macht om personen
en instellingen onder onze speciale bescherming te nemen is beperkt.
Scarabeeën van
zeepsteen (1500 v.Chr.)
De dingen die met de
mummies uit de graven genomen zijn – zoals scarabeeën, juwelen, amuletten en
bijbehorende zaken- dragen de invloed van deze graven met zich mee. Als deze
laatste niet op magische wijze met boze geesten verbonden waren, dan zou het
geen kwaad kunnen om ze te plunderen en de inhoud te vervreemden, maar als dat
wel het geval is, dan zal het openen van die graven ongeluk en rampspoed
brengen.
De gewone archeologen
en Egyptologen echter weten deze dingen niet en daar ze deze twee niet kunnen
onderscheiden, ontgraven zij zowel de ene als de andere. Laat de wereld deze
boodschap ontvangen, hetzij dan dat zij zich erom bekommeren of niet; laat zij
zich niet inlaten met graven, waarvan de mens de psychische aard niet begrijpt.
Laat de wereld niet langer deze graven openen voordat ze voldoende kennis heeft
verworven om de ernstige gevolgen van hun handeling te begrijpen.
De meeste koningen bezaten tot op zekere hoogte verborgen
krachten, hetzij voor het goede hetzij voor slechte doeleinden, want zij waren
daarin door de hogepriesters ingewijd.
Ptah Hotep
Oorspronkelijk werden
de magische krachten om andere mensen te benadelen slechts uit zelfverdediging
toegepast of om misdadige personen in hun boze opzet te hinderen, maar met de
ineenstorting van de hoge idealen van Egypte werd deze kennis aangewend voor
kwade doeleinden, b.v. om vijanden van op een afstand te krenken of hen die de
magiër (of zijn meester) in de weg stonden te verwijderen. De kennis werd ook
gebruikt om de graven te beschermen.
Het is mogelijk dat
men door het openen van een oud Egyptisch graf onbewust in aanraking komt met
ongeziene gevaarlijke krachten. Zelfs door het openen van het graf dat eens van
een koning was die een goed karakter en grote macht bezat, kan ongeluk over de
wereld komen als een straf voor verstoring van het graf van een vergevorderde
ziel.
Toch zullen
voorwerpen – scarabeeën b.v. – die uit zijn graf ontvreemd zijn, geen nadelige,
maar integendeel een weldadige invloed uitoefenen. Is dit voorwerp echter in
het bezit van een persoon met slechte gedachten, dan zal het hem niet helpen,
want zijn weldaden zijn uitsluitend bestemd voor mensen die goede gedachten
hebben. Hieruit ziet men dus hoe edel de ziel van de gestorvene was en hoe lang
zijn geestelijke invloed voortduurt.
Koning Toetankhamen (Toetankhamon)
b.v. was een dergelijk mens. Hij bezat grote occulte kennis en een
vergeestelijkte ziel.
Door het openen van
zijn graf is leed aan de schenders veroorzaakt; en op onnaspeurbare wijze ook
aan de wereld in het algemeen.
In de volgende jaren
zal de wereld moeten lijden en boeten voor de ontwijdingen van Egypte’s doden,
hoewel al dit ongeluk zal lijden tot geestelijk welzijn.
Ik herhaal nog eens
dat vreemdelingen die terwille van verborgen schatten of overdreven
nieuwsgierigheid die zich onder het mom van wetenschappelijk onderzoek voordoet,
een oud land waar magie zo goed begrepen en beoefend werd, trachten uit te
buiten, ernstige risico’s lopen.
In Tibet bevinden zich geheime graftomben van de grote Lama’s in
Lhasa en dat is de reden waarom de Tibetanen er voor terugschrikken om vreemdelingen
in hun land toe te laten.
Er zal echter een dag
komen dat men de mensen zal toestaan deze tomben te zien en zich ermee te
bemoeien, tot hun eigen nadeel natuurlijk.
In oude tijden was
Egypte het voornaamste centrum van de kennis en beoefening der magie. Egypte
zowel als Voor-India muntten uit in witte en zwarte magie, d.w.z. voor goede en
kwade doeleinden. Nu nog hebben die machtige psychische krachten die in het
verleden zijn losgelaten, invloed op het land en zijn volk – eveneens òf voor
een verheven òf voor een slecht doel. Tot het laatste kan men b.v. rekenen
ziekten als eczeem, die het gevolg zijn van kwade, magische invloeden, die nog
in het land leven en levende Egyptenaren aantasten.
Laat deze
waarschuwing door middel van uw pen horen. Nu zult u begrijpen waarom wij
elkaar ontmoet hebben. Zelfs als men deze waarschuwing in de wind slaat en
negeert, dan hebben toch ik en gij – als gij dit accepteert – onze plicht
gedaan. De wetten der natuur kan men niet ongestraft negeren; maar zelfs die
verontschuldiging zal men niet meer kunnen laten gelden.”
Zo eindigde de
boodschap van Re-Mek-Hotep. Ik heb deze getrouw overgeschreven en hier gegeven
voor wat ze waard is. “
Paul Brunton.
--------------------------------------------------------------------
Doeleinden van de Theosofische Vereniging
- Het vormen van kern van
universele broederschap der mensheid, zonder onderscheid van ras, geslacht,
geloof of huidskleur.
- Het aanmoedigen van de
vergelijkende studie van godsdiensten, wijsbegeerten en wetenschappen.
-
Het onderzoeken van de
onverklaarde wetten die in de natuur besloten liggen en van de vermogens die in
de mens sluimeren.
***
TVN - Studiecentrum Assen-Odoorn gaat weer verder
in het NAJAAR van 2016 via SKYPE.
Zie voor het programma: http://theosofie-assen.blogspot.nl
----------------------------------------------------------------------------
Geen opmerkingen:
Een reactie posten